Dit is een mooi verhaal. Ga er even voor zitten. 
Voor Leo Burnett maakte ik met Sikko Gerkema een print- en outdoorcampagne voor de FIAT 500 familie: die kleine die je kent, de L (het familiemodel) en de X (de sportieve 500). Met rechts steeds de auto en links een persoon die paste bij de auto, in het geval van de X een sportieve dame (kopregel: Tough like me).
De klant kocht het idee, maar had geen budget voor fotografie, dus zocht ik stockfoto's van de modellen. Ik stuitte op een foto van een leuke dame in schermoutfit. Dat vond ik een mooie tegenstelling en passen bij de auto: een lief meisje en dan zo'n stoere sport. Een tough girl!   Zo gepresenteerd en de klant was dolblij. Het meisje bleek echter pas 17 te zijn, had geen rijbewijs, maar de klant stond erop dat dit de foto werd.
En toen werd het heel apart. Het bleek te gaan om een Nederlands /Turks meisje dat echt schermt; Elke Lake van Achterberg. Elke bleek gehandicapt te zijn. Miste een onderbeen sinds haar 12e, na een ongeval thuis. Dus een rolstoelschermster! En niet zo maar één: supertalentvol en nummer 1 op de wereldranglijst onder 17!
Dit ging verder dan een campagne voor een auto; dit was een mooi, en vooral écht verhaal. We zochten samen met de klant naar een vorm om Elke te steunen. 
We ontmoetten elkaar om kennis te maken. Elke bleek een energiek type, mediageniek, blogde al over haar leven. We waren meteen onder de indruk van haar positiviteit en doorzettingsvermogen. En ze had één doel voor ogen: een gouden medaille op de Paralympische Spelen van Tokyo in 2020. 
Samen met creatieven Ben en Milan bedachten we 'Elke's Road to Tokyo', drie jaar Elke steunen en volgen op weg naar Tokyo. FCA (de opdrachtgever) schonk Elke een FIAT 500L (een automaat, aangepast aan haar speciale omstandigheid), én haar rijbewijs. Leo Burnett maakte een mooie site in elkaar waarop Elke regelmatig leuke en inspiratieve blogs zet, net als op haar YouTube kanaal. En natuurlijk filmt ze af en toe als ze in haar fijne FIAT op weg is naar een training of wedstrijd...
Zo werd een printcampagne met stockfotografie een echt, waardevol verhaal, dat langere tijd loopt. Met hopelijk een gouden uitkomst straks in Tokyo!
Credits: Robert Guis, Gert Jan Timmer, Ben de Kovel, Milan Berg, Mischa Schreuder, Ramon Stalenhoef, Sikko Gerkema, Vanessa Snoeij, Sandor Wouters en Dennis ten Hove. Gabriella Bossutto bij FCA en Stephan Gonnissen.

You may also like

Back to Top